Monday, February 8, 2010

After operation day 4...the sad moment....7 Januari 2010

Hari ni turn aku pulak jaga chek.....pepagi lagi maisarah dah call...nenek semput...cam susah nak bernafas pas tu kena bagi nebulizer....tak cukup darah pulak, pagi tadi doktor tambah darah dia...alamak kesiannya...cammana ni...ok lah aku setttle anak gi sekolah pas tu nak gi lah ke spital....nak jadik cerita...tayar kete wat hal pulak.....terpaksa aku tunggu hubby gi kedai tayar...rupa2nya dua2 tayar kena tukar. Dah dekat kul 2 ptg baru aku sampai...mmg keadaan chek lagi teruk dari semalam...oksigen sentiasa di hidung....doktor asyik keluar masuk je....dia sesak nafas macam asthma....aku sampai je dia cakap..chek ingat chek tak sempat tengok anak chek...ish...bagi aku macam statement merapek lah tu...aku terpaksa tenang kan chek....aku ada gak pengalaman asthma ni...memang bila kena attack tu rasa cam nak mati je...tak masuk oksigen dalam paru2....aku call abg2 dan kak mas...bagitahu keadaan chek...abg sor datang...kak mas nak datang lepas hantar anak tuisyen....

Doktor panggil abang dan kau pun dengar jugak...kat luar doktor cakap chek kena mild heart attack pagi tadi....sebelum ni dia memang tak de masalah jantung tapi anything can happen mungkin ada kolesterol ke yang menyempitkan saluran....macam2 leh ada penyebab...pas tu paru2 dia pulak masuk air dan terkena asthma....eh apahal tetiba hari ni semua tu ada sedangkan sebelum ni yang dia sakit sangat cuma belakang dia je....

Petang tu chek masih boleh bercakap walau pun keadaan semput....bila hampir kul 7 condition dia makin teruk...doktor suruh kami semua keluar...dorang nak masukan chek ke ICU tapi keadaan dia tak stabil...kalau dia stabil baru boleh tolak ke ICU...abg nie pulak naik flight jam 9.30 mlm.....masa ni chek dah makin nazak...aku masih ada harapan tinggi kat chek...

Doktor panggil semua anak2 jelaskan keadaan chek...dia kena 2nd heart attack...ubat pencair darah tak boleh bagi...nanti dia pendarahan pulak sebab dia baru lepas operation...semua terserah pada yang esa.....masa ni apa doktor cakap aku still positive...insyallah chek ok.....aku tengok doktor ngan nurse cuba macam2 untuk bantu chek....waktu ni chek dah diberi ubat tidur...last aku cakap ngan dia petang tu lah...

Semua anak cucu, adik beradik chek, sedara mara, kawan taulan diberitahu keadaan chek. Yang mana ada kat KL cepat2 datang tengok chek. Tapi tepat jam 11.00 mlm chek kembali ke rahmatullah....tuhan saja yang tahu....aku rasa macam hei...betul ke ni...tak mungkin! tak! tak! chek ok lah...tadi petang dia masih boleh cakap!....ya allah...itu adalah urusan mu...tak mampu aku untuk menolak...itu lah takdir yang telah ditentukan.... innalillahiwainn ailaihirajiun...

Aku peluk chek erat2....masa tu aku tak leh tahan tangis lagi....patut lah chek takut sangat nak operate...patut lah chek nak sangat tengok anak2 chek sentiasa ada ngan chek....patut lah raya hari tu chek nangis2 bila kami tak de...semua tu baru lah keluar difikiran....

No comments: