Monday, February 8, 2010

Chek di HKL

Raya haji baru je 27 Nov 2009...lepas tu dapat tahu chek kena warded 4 Disember sebab operation 7 Disember....baru je kami balik dari kg....lepas ni chek pulak datang KL...tapi aku lak...lepas raya je sibuk sikit. 1 hingga 4 disember 2009 ada sukan peringkat KPTM (SUPTEM) diadakan di Kompleks sukan GMI Bangi, aku jadi AJK urusetia. Terpaksa dok kat Bangi 4 hari...cammana ni ya....chek nak kena masuk wad 4 disember tu...nak tak nak keje terpaksa kena buat....terpaks lah kakak aku yang bawak chek ke spital 4 hari bulan tu...lepas habis penutup tghr tu aku terus menuju ke HKL. Kesian pulak chek kena dok kat wad kelas 3...wad kelas 1 dah penuh...masih tunggu wad kosong baru dapat masuk situ....dok wad 3 ni tak ler sunyi sangat sebab ramai orang tapi problemnya bila dia nak gi tandas...jauh tul...kena tolak ngan wheelchair....chek tak boleh jalan jauh....kesian dia...

pas tu 5 - 6 disember pulak aku ada staf day kat Port Dickson. Pepagi lagi aku dah bertolak ke kolej utk naik bas ke PD. Dalam perjalanan chek call...nagis pulak dia...alamak! apsal lak ni...rupa2nya tadi doktor datang, masa tu kakak aku lum sampai lagi...doktor suspect jantung chek bocor dan perlu buat further check up....chek pulak kalau doktor datang dan anak2 tak de ngan dia...dia mula lah gelabah...dia takut sangat....adussss....rasa tak tentu arah dibuatnya.....time tu aku masih lagi dalam bas...time tu gak call abg dan akak...supaya dorang boleh tenang kan chek...aku gi staf day, tapi bukan leh participate sangat....masa tu baru 3 bulan...taku pulak kalau melasak nanti miscarriage pulak macam bulan 7 hari tu...jadi aku leh tgk je orang join aktiviti...aku jadi penonton je lah....esoknya tu bila balik je aku gi jengok chek kat spital...

7 Disember suppose chek kena operate tapi tak jadi sebab nak check jantung dulu kata doktor nak buat echo dulu....jadi aku gi lah dulu kerja...start 8 disember 2009 aku amik cuti....selalu gi jenguk chek kat HKL...result dari echo...alhamdulillah dia ok tak de masalah....tapi doktor suruh balik dulu...masuk balik 25 disember sebab operation akan buat 28 disember...kesian chek...dah leh sakit tak leh tahan...pas tu tunda pulak...aku yang amik cuti panjang terpaksa batalkan semula...nak kena simpan betul2 cuti sebab nanti nak jaga dia bila dia betul2 dah operate nanti. 11 disember chek balik kelantan...tapi keadaan dia sangat tak memuaskan....aku cakap tak yah lah balik sebab lagi 2 minggu nak kena datang lagi...tapi dia insist nak balik jugak....macam2 alasan dia katanya kalau rumah tinggal lama nanti naik anai2....pas tu dia kata kesian kat kucing di rumah tu takut nanti tak de orang bagi makan...padahal cucu dia selalu gi tgk umah dia sebab rumah abg depan umah dia je....itu lah orang tua....dia lebih suka tinggal kat rumah dia juga...baik buruk pun rumah sendiri...

sepjg nak tunggu admission kali kedua condition chek makin tak baik...dia dah tak boleh ke surau dah....jalan skit je boleh....asyik baring je...kalau duduk pun kejap je...belakang dia dah tak boleh support dah...tulang dia dah makin teruk....sekarang ni aku tgh survey wheelchair sebab chek dah tak tahan lagi dah...dia tak boleh nak jalan sangat dah...lepas cuti awal muharam abg gi cari wheelchair kat Kota Bharu pas tu beli RM500.00 boleh tahan harganya...ada yang murah tapi chek tak nak...mudah terbalik.

No comments: